Man kan hverve folk til en fagforening

At føre fagforening markedsføring nu om dage er faktisk om noget meget vigtigere, end da man gjorde den slags i gamle dage.

Det kan virke paradoksalt, når man tænker på, at man lettere kan kommunikere med mange folk nu om dage, end man kunne for bare hundrede år plus år siden, men det hænger der flere grunde sammen med til:

– Tilslutningen til fagforeningerne har været bedre.
– Mange melder sig ud af fagforeningerne nu om dage.
– Folk kan ikke se fordelen ved fagforeningerne.
– Man har svært ved at vælge fagforening.

Disse og flere grunde er der mange årsager til, hvilket blandt andet skal ses i samfundets udvikling – som blandt andet er kommet af fagforeningerne, så man kan lidt sige, at de har gjort deres arbejde måske lidt for godt.

Men deres arbejde kommer ikke til at være mejslet i sten, hvis ikke kommende generationer tager over, da der altid vil være nogle parate til at vælte de fremskridt, som fagforeningernes arbejde har lavet – og så ryger den danske model måske.

Forklaringerne kan være, at man er bedre stillet som samfundsborger nu om dage, man kan bedre stille sikkerhed for sig selv, der er flere penge mellem hænderne, der er et socialt sikkerhedsnet, der er kortere afstand mellem chef og medarbejder, flere bliver selvstændige; man skifter hverv og mange andre ting.

Og så er der netop det med, at alle fagforeninger ikke er lige så specifikke længere, og nogle er blevet slået sammen, og så er der desværre dem, som snylter på at hverve medlemmer og næsten stjæle kontingent fra medlemmerne uden at give noget igen.

Derfor er der om muligt nogensinde før brug for fagforeningens aktive instanser, der går ud og forklarer, hvad en fagforening kan gøre for den enkelte, hvad fordelene er hvad, hvad man får ud af medlemskabet med videre.

Men husk: man må aldrig tvinge folk til at blive medlem. 

Der er fagforeningsfrihed i Danmark.