Bogføring – når der skal styr på regnskabet

Mindst en gang hvert halve år sveder mange mindre virksomheder – i særdeleshed enkeltmands virksomhederne – over bilag og balancer, når momsregnskabet skal aflægges. Flere af disse virksomheder har overhovedet ikke styr på deres bilag, som hober sig op i fysiske ringbind og i virtuelle mapper rundt omkring på computerens hard disk. Årsagen er, at mange springer den løbende bogføring over, fordi der i bund og grund er tale om kedeligt og uinspirerende arbejde, som tager tid og overskud.

Denne tid og dette overskud er også meget bedre brugt på virksomhedens kerne område – og med mindre dette netop er regnskab og bogføring, får disse to områder lov til at sejle helt op til deadline. Det burde ikke være nødvendigt at påpege, at dette langt fra er en optimal situation for virksomheden. Og derfor anbefales det da også, at du allierer dig med en dygtig bogholder, som brænder mindst lige så meget for sit fag, som du gør for dit.

Hvad er en bogholder?

En bogholder er en person, som har gennemgået en kortere uddannelse inden for økonomi, regnskab eller kontor. Bogholderen har speciale inden for kontering og balancering af virksomhedens konti, indberetning af moms, fakturering og løbende ajourføring med virksomhedens ”bøger”.

Ordet ”bøger” er her brugt i overført betydning. Stort set alle virksomheder er i dag gået over til 100% digital bogføring, og de gammeldags hovedbøger er således erstattet af smarte online regnskabs og bogførings programmer, som gør livet og opgaven meget lettere for bogholderen. Dette betyder for dig, at bogholderen kan være mere effektiv og præcis i sin bogføring, og samtidig klare denne på meget kortere tid. Du behøver således ikke at ansætte en bogholder på fuld til, men blot tilkøbe denne service hos en freelance bogholder.

Hos Kontor Service Bureauet kan du finde dygtige og service mindede freelance bogholdere – læs mere på kontorservicebureauet.dk